Darmowa dostawa od 249,00 zł

Dlaczego kupować u nas?

  • 15 lat na rynku

  • Darmowa dostawa od 249,00 zł

  • Łatwe zwroty do 30 dni

  • Sklepy stacjonarne w Warszawie i Bydgoszczy

  • Tysiące zadowolonych klientów

Doskonałe opinie:

  • 5/5
  • 5/5
  • 5/5

Wyjątkowa społeczność:

Mama Hania

Zadzwoń do nas

600 390 078
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

19 tydzień ciąży! Jakie zmiany w organizmie mamy?

2022-05-11
19 tydzień ciąży! Jakie zmiany w organizmie mamy?

Dziewiętnasty tydzień ciąży to czas, na który czeka wielu rodziców, to bowiem moment, w którym można poznać płeć dziecka. Czas rozpocząć kompletowanie wyprawki! A jakie inne wiadomości czekają na ciebie w 19 tygodniu ciąży? I przede wszystkim – jak zmienia się twoje ciało?

19 tydzień ciąży to czas, w którym można pomyśleć już nad wyprawką dla niemowlaka, bowiem jego płeć jest już znana. To ostatni tydzień pierwszej połowy ciąży, piąty miesiąc i wreszcie wciąż drugi trymestr. Ruchy malucha są coraz bardziej wyczuwalne, bowiem choć ma jeszcze sporo wolnego miejsca, to cały czas rośnie!

Sprawdź również poprzednie artykuły tej serii:

 

Dziewiętnasty tydzień ciąży – zmiany w organizmie mamy

Brzuch w 19 tygodniu ciąży jest już dość wyraźny – ukryć możesz go tylko bardzo luźnymi ubraniami, choć dla bliskich delikatne krągłości w połączeniu ze znacznie większymi piersiami będą stanowiły wyraźny dowód, że twój stan uległ zmianie. Już sama będziesz w stanie wyczuć powiększoną macicę, co jest jak najbardziej normalnym zjawiskiem i oznacza, że ciąża przebiega prawidłowo.

Macica nie przestaje rosnąć i wraz ze zmianą jej wielkości możesz czuć coraz bardziej nieprzyjemny ból, który związany jest z naciąganiem wiązadeł. Możesz je delikatnie masować podczas balsamowania skóry. Linea negra pojawia się u większości kobiet w ciąży, choć jeśli jej nie masz – nie przejmuj się, nie jest to najważniejszy objaw ciąży. Ta ciemna linia zniknie z brzucha w trakcie połogu, gdy tylko twoje hormony się ustabilizują.

 

Dolegliwości w dziewiętnastym tygodniu ciąży. Czego się spodziewać?

Znane z osiemnastego tygodnia ciąży dolegliwości, jak ból kręgosłupa oraz zawroty głowy będą się nasilać. Staraj się nie przeciążać i odpoczywaj gdy tylko znajdziesz chwilę dla siebie. Zadbaj także o swoją dietę, co zdecydowanie pomoże ci stanąć na nogi. Obrzęki kończyn, szczególnie nóg to również jak najbardziej normalny objaw ciąży.

W 19 tygodniu ciąży nie jest on tak dokuczliwy, jednakże później będziesz mogła mieć problemy z założeniem butów, dlatego już teraz zaopatrz się w buty nieco większe i szersze, które będziesz mogła zakładać bez wiązania. Zdarza się, że niektórym kobietom podczas ciąży stopa rośnie i nie zawsze wraca do rozmiaru sprzed ciąży! W dziewiętnastym tygodniu ciąży bardzo ważne jest także zadbanie o higienę okolic intymnych. Szalejące hormony znacznie osłabiają twoją naturalną barierę ochronną, co zaś powoduje, że o zakażenie jest bardzo łatwo.

Zaopatrz się w nakładki jednorazowe do toalet, co zmniejszy ryzyko zarażenia się w toaletach publicznych, a z tych z pewnością będziesz korzystać znacznie częściej. O ile w osiemnastym tygodniu ciąży doskwierało ci przesuszenie śluzówek, o tyle od dziewiętnastego tygodnia zauważysz znacznie większe wydzielanie śliny, a także nieżyt nosa. To również całkowicie normalne zjawisko, tak jak i zwiększenie wydzieliny z pochwy. Może ona mieć nieprzyjemny zapach, ale jeśli badania nie wykazują zakażenia, nie ma powodów do obaw.

W związku ze stale rosnącym brzuchem w dziewiętnastym tygodniu ciąży skóra może zacząć cię swędzieć. To oznaka powoli pojawiających się rozstępów, którym możesz zapobiec dbając o odpowiednie nawilżenie skóry.

 

Dieta w dziewiętnastym tygodniu ciąży

Podobnie, jak w poprzednich tygodniach ciąży, dieta ma ogromne znaczenie dla rozwoju twojego oraz płodu. Powinny znajdować się w niej produkty nieprzetworzone, bowiem dzięki nim uda ci się uniknąć nawracających wzdęć, zgagi oraz zaparć. Świeże i słodkie owoce dodatkowo zmniejszą ryzyko omdlenia, wspomagają także odpowiednie nawodnienie organizmu.

Ważne jest także wypijanie odpowiedniej ilości wody, która nie tylko sprzyja filtracji, ale przede wszystkim ma zbawienny wpływ na twoją skórę. Aby szybko wrócić do formy sprzed ciąży pamiętaj także by unikać tłuszczów, szczególnie tych bezpośrednio z fast foodów. Najlepsza dieta, to dieta śródziemnomorska bogata w ryby oraz warzywa. Warto dołożyć do niej także lokalne superfoody, do których zaliczają się ogórki kiszone oraz jabłka. Wychodząc na spacer miej przy sobie suszone owoce jak śliwki czy figi oraz czekoladę – będą pomocne w momencie, gdy poczujesz delikatne zawroty głowy.

 

Jak dbać o siebie w 19 tygodniu ciąży?

Oprócz diety, w ciąży kluczowe znaczenie dla zachowania dobrego samopoczucia ma aktywność fizyczna. Zachowanie formy w tym czasie nie należy do najprostszych, bowiem od samego początku pojawiają się trudności. Spadki energii, nudności, wreszcie – bóle kręgosłupa.

Dopasowanie odpowiedniej aktywności fizycznej jest zatem kluczowe, a w przypadku dziewiętnastego tygodnia ciąży najlepiej sprawdzi się basen oraz spacery. W przygotowaniu organizmu do porodu pomocne będą także zajęcia grupowe dedykowane ciężarnym, jak joga. Nie tylko poprawi twoją kondycję fizyczną, ale pozwoli ci się także wyciszyć.